sobota, 9 maja 2015

ARCHITEKTURA JAPONII.


...Minimalizm. Prostota formy. Oszczędność dekoracji.
...Funkcjonalność. Ascetyczny wystrój wnętrza.
...Precyzja. Trwałość wykonania. Dbałość o detal i fakturę.
...Asymetria.
...Szacunek do przyrody. Inspiracja naturą.
...Naturalne materiały -  drewno, kamień, papier.
...Połączenia wnętrza domu z ogrodem /przesuwne drewniane i szklane ściany/
...Neutralne barwy symbolizujące spokój i optymizm.
...Akcenty kolorystyczne jako symbole życia i energii /czerwień, oranż, żółć/

To taka skompresowana charakterystyka japońskiego sposobu projektowania.

Jaka jest geneza powstania tego stylu, który ma swoich zwolenników na całym świecie?
Specyfika architektury japońskiej wywodzi się z tradycji religijnej i kulturowej.
Korzeni tej tradycji można się doszukać w świątyniach buddyjskich mnichów zen, a dokładniej w urządzanych przez nich pomieszczeniach do czytania i medytacji. Przestrzeń tych pomieszczeń miała sprzyjać skupieniu, obowiązywała w niej skromność, prostota i ograniczenie niezbędnych przedmiotów. Taki sposób kształtowania przestrzeni z czasem zaczął pojawiać się w tradycyjnych japońskich domach , a od XX wieku zafascynował się nim zachód.

Tak powstał minimalizm, który z powodzeniem funkcjonuje obecnie i niezmiennie cieszy się popularnością.
Przejawia się on w kształtowaniu brył oraz wnętrz japońskich domów.
Te domy kojarzą mi się z grafiką. To taka grafika w wymiarze 3D.
Dziś pokażę takie, które zainteresowały mnie ze względu na swoje położenie. W ciasnej tkance miasta, wciśnięte pomiędzy inne budynki, Inne. Rzucające się w oczy. Niesymetryczne.

Dom w Tosu, Prefektura Saga, Japonia, projekt - Architect Show. 
fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii

fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii
fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii
fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii
fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii
fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii
fot. Blitz STUDIO Toshihisa Ishii

 Dom w Shiga, Japonia, projekt - Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects

fot. Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects

 Dom w  Prefekturze Shiga , Japonia, projekt - Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects
fot. Form / Kouichi Kimura Architects
 Dom w Tokio, Japonia, projekt - Asai Architects

fot. Asai Architects
fot. Asai Architects
fot. Asai Architects
fot. Asai Architects
fot. Asai Architects
fot. Asai Architects

Dom w  Oomiya, Saitama, Japonia, projekt - Yuusuke Karasawa Architects

fot.  Yuusuke Karasawa Architects

fot.  Yuusuke Karasawa Architects
fot.  Yuusuke Karasawa Architects
fot.  Yuusuke Karasawa Architects
fot.  Yuusuke Karasawa Architects


fot.  Yuusuke Karasawa Architects
fot.  Yuusuke Karasawa Architects

Projektowanie, tworzenie, dizajn...
W jednym z wywiadów dyrektor Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie Bogna Dziechciaruk-Maj podsumowała japoński dizajn : „Jest on bardzo zróżnicowany i trudno go sprowadzić do wspólnego mianownika. Kluczem do jego zrozumienia jest uświadomienie sobie, że wzornictwo japońskie wywodzi się z odmiennego od europejskiego podejścia do estetyki i piękna. W Japonii estetyka obejmowała i obejmuje wszystkie dziedziny życia - od architektury przez teatr, literaturę aż po kuchnię i parzenie herbaty. Nie ma tu przeciwstawiania sztuki wysokiej i użytkowej. Dlatego kulturę Japonii należy rozpatrywać jako całość, nie dzieląc jej na poszczególne dziedziny"

Pozostaje tylko zgodzić się z przedmówcą. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz