środa, 8 lipca 2015

FRANK LLOYD WRIGHT.

Tak się stało, że znalazłam się na studiach architektonicznych.
Nie przez przypadek, bo najczęściej potrzeba dość dużej determinacji żeby się tam znaleźć.
Zasadniczym powodem dla którego wybrałam te studia było to, że lubiłam rysować, sprawiało mi to frajdę i w dodatku podobało się innym.

Na studiach okazało się, że jednak na rysowaniu studiowanie architektury się nie kończy (!)
Trzeba było projektować.
Brzmi pięknie, wizjonersko i artystycznie...tylko jak się do tego zabrać żeby to było ładne, funkcjonale, trzymało się kupy, wkomponowywało się w otoczenie?
Rysować to jedno, projektować to trochę co innego. Co było robić? Trzeba było stanąć na wysokości zadania. Posłuchałam tych, co coś niecoś o projektowaniu wiedzieli.
"Oglądaj" - mówili. Oglądałam.
"Popatrz co wymyślili inni"- mówili. Patrzyłam.
"Inspiruj się"... Zadziałało.

Znalazłam  Pana, który właściwie inspiruje mnie do dziś. Ten Pan to Frank Lloyd Wright, który zaprojektował dziesiątki domów i rezydencji. Projektował nie tylko domy mieszkalne, ale także budynki użyteczności publicznej oraz budynki komercyjne.
Największe wrażenie zrobiły na mnie jednak rezydencje. I właśnie niektóre z nich chciałam pokazać. Zapadły we mnie, bo pięknie komponują się z otoczeniem i charakteryzują się prostotą bryły. Wright był prekursorem architektury organicznej, a dodatkowo wielbicielem  kultury japońskiej. Ilość jego projektó podawana jest w setkach...
Wszystkich nie pokażę. Don't you worry!

Wybrałam kilka.
Pierwszy budynek, na który się natknęłam to Dom nad wodospadem. Oto i on:


smithsonianmag.com



behance.net
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org

Innym ciekawym budynkiem jest Taliesin - jego dom - studio. Dwukrotnie niszczony przez pożary, obecnie nazywany Taliesin III :

en.wikipedia.org
turnsout.com

Co jeszcze?
Taliesin West - wybudowane w latach trzydziestych studio zimowe:


en.wikipedia.org

en.wikipedia.org

en.wikipedia.org
Martin House Complex :

darwinmartinhouse.org
darwinmartinhouse.org

darwinmartinhouse.org
darwinmartinhouse.org
darwinmartinhouse.org
I jeszcze takie rezydencje jak :
Robie House

www.franklloydwright.org

 Oak Park Heurtley House

www.franklloydwright.org

 Charles L. Manson House

en.wikipedia.org

 Lowell Walter House

www.franklloydwright.org
Rosenbaum House

www.franklloydwright.org

www.franklloydwright.org

Weltzheimer Johnson House

www.franklloydwright.org

Podobno Frank Lloyd Wright miał trudny charakter....cokolwiek to znaczy.
Był bezkompromisowy, forsował swoje pomysły i wysoko się cenił.
Ten Pan żył w latach 1867 - 1959. Od jego śmierci minęło parę lat, a wygląda na to, że zarówno jego architektura jak i usposobienie są ponadczasowe.

Pozostawiam do inspiracji...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz